Sunday, September 27, 2009

Sekelumit Sifat Rahim

Dalam kesibukan menyambut Eidul Fitri, saya terkena keracunan makanan. Sesekali ada la muntah-muntah.


Bila melihat isteri tersayang, membantu saya di bilik air bila muntah-muntah, adik saya bertanya, “ Kak Anis tahan ye tengok orang muntah?” Dalam hati saya inilah nilai kasih.

Sekelumit sifat rahim kurniaan Allah pada manusia sudah cukup untuk mengangkat seribu nilai bebanan. Dengan sifat inilah, busuk menjadi wangi, susah menjadi senang.

Bagaimana sang ibu tekun sabar mencuci najis si anak, busuk? Pastinya busuk, tapi ianya menjadi wangi dek sifat dan nilai kasih yang terpaut pada dua insan ini (ibu dan anak).. Mampukah ibu yang sama mengutip lampin pakai buang yang ditemui ditepi jalan, penuh dengan najis tapi tanpa tahu siapa tuannya?



Bagaimana pula nanti si anak pula tiba giliran menjaga ibu yang uzur, perlu menguruskan makan – pakai si ibu, nilai kasih juga yang menghilangkan seribu kepayahan.

Nilai kasih juga menghilangkan rasa beban sepasang suami isteri dalam melayari bahtera rumah tangga. Bagaimana beban sang isteri menguruskan rumahtangga, memasak, menggosok pakaian untuk seisi keluarga, semuanya menjadi ringan dan mudah dengan nilai kasih sayang. Sanggup berjaga malam melayani kerenah si anak kecil, walaupun penat namun, nilai kasih itulah yang meringankan.

Itu yang pepatah orang muda-muda menyatakan, kalau bercinta kentot pun menjadi wangi.

Kasih Hakiki

Selepas himpunan Bersih sekitar tahun 2007, ada orang bertanya saya, dapat duit ke turun ke himpunan bersih? T-Shirt kuning ala-ala Digi dapat percuma ke?

Inilah nilai kasih dan cinta hakiki. Bila ada cinta pada Ilahi, Tuhan yang memerintahkan keadilan ditegakan, kezaliman ditumbangkan, Islam terus didaulatkan – maka ratusan ribu manusia berhimpun, kepayahan, kepedihan (air pemedih mata) semuanya terasa mudah dan ringan.

Bila kita kenal dan faham tuntutan sebagai khalifah di bumi, bila kita faham akan tuntutan Allah yang dikasihi maka perjuangan ini pastinya jadi manis dan mudah, perjalanan ratusan kilometer terasa dekat, infa’ ribuan ringgit terasa sikit, lapar juga boleh terasa kenyang dek amukan rasa cinta dan kasih.

Semoga kita dikurniakan kasih pada yang Maha Pencinta dan kasih mereka-mereka yang mengasihi-Nya.

p/s: Terima kasih mama & abah kerana membesarkanku dengan penuh kasih sayang ....

2 comments:

tajudin said...

Bukankah kasih dan cinta itu tidak ternilai dan tak dapat dijualbeli...

Anonymous said...

J'ai environ 4-5 sites qui sont périmés et non utilisés. J'ai un nouveau blog @ blogspot et je tiens à transmettre ces domaines afin qu'ils apparaissent sur l'adresse blogspot. Comment puis-je m'y prendre? Mes domaines sont hébergés par GoDaddy et sont vides pour le moment. J'avais initialement les a transmis à une autre compagnie d'hébergement, mais ils n'ont jamais construit les sites ..