Tuesday, September 08, 2009

Pewaris pejuangan ....

Salam

Pada pagi Isnin lepas saya diberi kesempatan olah Allah SWT untuk mengikuti kuliah subuh Ust Shauki Abd Rahman di Masjid Abu Bakar As-Siddiq (MABAS) SS19 Subang Jaya.

Dalam kuliah Ustaz menceritakan kepentingan institusi pendidikan "pondok" untuk dihidupkan kembali sebagai memastikan pewaris perjuangan para nabi dan anbiya dapat diteruskan. Ustaz juga menyingkap bagaiamana strategi musuh-musuh Islam untuk meuntuhkan sistem pendidikan ISlam yang ada dinegara ini bila mereka mula menjajah negara kita, mereka membuka sistem sekolah inggeris, memberikan pelbagai kelebihan kepada pelajar sekolah jurusan inggeris. Pelajar aliran Inggeris diberikan kelebihan melanjutkan pelajara keluar negeri dan bila balik mendapat jawatan dan gaji yang tinggi. Dapat beli basikal dan motosikal juga kereta.

Akhirnya masyarakat terpengaruh dan melihat belajar agama dipondok-pondok tidak memberi masa depan yang baik. Akhirnya secara perlahan-lahan banyak pondok pondok terpaksa ditutup.

Disamping itu, ustaz juga menyentuh keperluan membawa dan mendekatkan anak-anak ke masjid. Ustaz secara terus bertanya mana anak-anak kita yang berusia 7 - 8 tahun? Sedangkan pada usia itu mereka perlu dididik untuk mencintai rumah Allah, dimana mereka ketika ini (ketika kuliah sedang berlangsung)?

Saya kira kadang-kadang mungkin kita lebih selesa datang berseorangan ke masjid dengan meninggalkan anak-anak dirumah, mungkin malas nak memujuk mereka ke masjid atau merasakan bebanan bila mereka turut ke masjid. Mungkin nanti kita tidak dapat berborak panjang dimasjid, mungkin kerenah mereka diluar kawalan nanti. Ada juga kadang-kadang dikalangan kita bersikap terlalu tegas dan keras dengan generasi muda khususnya dimasjid.

Bermain, gembira, riang dan ceria itu memang sifat anak-anak, pupuk lah dengan kasih sayang, tegurlah dengan rasa cinta moga hati mereka akan terus terpaut dirumah Allah.

Kita sangat ketandusan generasi muda yang cintakan masjid, dengan pelbagai dugaan dan ujian keduaniaan hari ini, kita perlu lebih kreatif dan beralas dengan anak-anak muda agar mereka terpaut pada rumah Allah seterusny mewarisi perjuangan ini, merekalah juga yang bakal menguruskan jenazah kita nanti bila kita dijemput Allah.

Di MABAS, dalam bulan Ramadhan ini anak-anak muda ini diberikan ruang yang luas untuk menumbang tenaga bagi pelbagai aktiviti masjid, dari urusan berbuka, more dan sebagainya. InsyaAllah menjelang raya ada sedikit saguhati akan disediakan.

Saya juga rasa syukur, bila membawa anak kecil saya ke masjid walaupun kadangkala kenakalan berlari kesana-kesini, ada kariah masjid yang mendukung, meraikan dan bermain dengannya. Biarlah tertanam dalam mindanya, kawan-kawan abahnya di masjid juga menyayanginya, juga gembira dan meraikan kehadirannya.

Marilah sama-sama kita membina genrasi masjid, generasi rabbani !!!!

Sebahagian aktiviti Pemuda MABAS

1 comment:

tajudin said...

sama-sama kita hidup Rumah Allah ini.

10 Malam ni jangan lupa kita iktikaf di masjid. Nak bawa notebook pun boleh...