Friday, September 18, 2009

Salam Lebaran

“Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Tidak ada tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar, Allah Masa Besar dan bagi Allah segala puji-pujian.”
“Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar sebesar-besarnya, Alhamdulillah (segala puji bagi Allah) sebanyak-banyaknya, Maha Suci Allah pagi dan petang.”

“Tiada tuhan melainkan Allah, kami tidak menyembah kecuali kepada-Nya, dengan ikhlas untuk agama (Islam), walaupun dibenci oleh golongan kafir.”

“Tiada tuhan melainkan Allah yang Esa yang benar janji-Nya, yang menolong hamba-Nya, yang memuliakan tentera-tentera-Nya (tentera Muslimin) dengan mengalahkan tentera Ahzab dengan keesaan-Nya.”

“Tiada tuhan melainkan Allah yang Maha Besar, Allah yang Maha Besar dan milik Allah-lah segala puji-pujian.”


Bagitulah takbir raya yang kita lafazkan sepanjang tahun, tanpa rasa jemu. Alhamdulillah kita bakal menyambut 1 Syawal esok (20 September 2009) sekali lagi.

Dalam meniti detik-detik terakhir ramadhan marilah kita muhasabah adakah kita layak untuk sama-sama meraikan "konvokesyen" universiti Ramadhan ataupun dikenali sebagai Eiul Fitri. Sekiranya Ramadhan sering kita sebut sebagai madrasah, universiti tempat pentarbiyahan yang akhirnya diharapakan lahir seorang graduan yang membawa ijazah "takwa", dan bakal diraikan pada hari raya yang bakal menjelma. Layakkah kita?

Menjelang 1 Syawal ini, marilah sama-sama kita menghayati maksud takbir yang kita lafaz saban tahun, sedar atau tidak itulah juga bait-bait kata yang junjungan mulia Nabi Muhammad SAW lafaz dalam meraikan kemenangan dalam beberapa siri peperangan. Sekiranya diihayati bait-bait akidah, membesarkan Allah dan meletakan seluruh harapan pada Allah, sebagiamana ketika para sahabt menghadapi peperangan Ahzab, pastinya umat Islam akan jauh lebih berjaya.

Dengan seluruh pergantungan diletakan pada Allah SWT, mencabut segala keyakinan dan kebergantungan pada makhluk, kita pasti boleh melangkah lebih jauh bersama Islam. Islam BOLEH!!

Semoga sambutan 1 Syawal tahun ini juga diberikan kita kekuatan untuk meninggalkan maksiat dan meningkatkan ibadah selaras dengan tarbiyah ramadhan yang telah kita lalui.

Akhirnya dalam kesempatan ini saya ingin memohon ampun dan maaf sekiranya ada sebaran kesalahan dan mengucapkan selamat hari raya Eidul Fitri. Allahuakbar!!



Salam Lebara
29 Syawal
Kg Changkat Lobak (Rumah Mertua)

No comments: