Friday, September 11, 2009

Doa Untuk Al-Aqsa Tercinta

Semalam sempat saya menghadiri tazkirah ringkas sebelum jumaat oleh Sheikh Mahmud Syiam seorang tokoh perjuangan warga Palestin menpertahankan al-Aqsa dan bumi palestin. Beliau pernah menjadi Imam di Masjid Al-Aqsa dan juga reaktor Universiti Gaza sebelum diusir dari Palestin.
Dalam tazkirah ringkas beliau beliau menyebut beberapa faktor penting dalam menyumbang kepada kemenangan perjuangan HAMAS di bumi Palestin, antaranya faktor keimanan dan ketakwaan yang tinggi dikalangan perjuang. Para pejuang Palestin semua telah menjadi hafiz al-Quran ketika usia muda, dan ini menjadi benteng yang kuat buat mereka.
Yang keduanya para mujahidin Palestin terus istiqamah berjuang dan tidak pernah berundur walaupun selangkah.
Dalam hal ini, tuan Sheikh menyebut para mujahidin Palestin terus teruja bila mendapat perkhabaran saudara seIslam mereka di seluruh dunia turut bersama dalam pejuangan ini. Bilamana siri-siri demonstrasi diseluruh dunia dilaporkan dan ditayang dikaca-kaca TV, dan juga sumbangan yang disampaikan selain doa-doa yang dipanjatkan.
Para mujaidin tidak sanggup mensia-siakan doa dari saudara seakidah mereka, justeru mereka terus bersemangat untuk terus berjaung sehingga datang takdir Ilahi - syahid atau menang.

Justeru saya ingin menyeru sahabat sekalian, janganlah merasa usaha kecil kita dibumi Malaysia ini tiada nilai kepada perjuangan membebaskan al-Aqsa, teruskanlah berdemonstrasi (bila diseru), teruslah menyumbang dan teruskanlah memanjatkan doa kepada Ilahi.
Khususnya dalam kesempatan 10 malam terakhir Ramadhan ini, jangan lupa untuk kalian selitkan doa untuk para mujahidin di Palestin, di Iraq,  di Afghanistan, Khasmir dan pejuang agama Allah seleruh dunia.
Moga Allah satukan hati kita dan permudahkan urusan kita.

No comments: