Wednesday, November 25, 2009

Morally wrong but legally clean

Pada perlawanan play-off Piala Dunia melibatkan pasukan Perancis dan Ireland  tempoh hari, perlawanan ini bagi menentukan pasukan yang layak ke pusiangan akhir Piala Dunia di Afrika Selatan, pasukan Ireland telah dikecewakan dengan jarignan saat akhir oleh William Gallas.

Apa yang menarik Ireland bukan sahaja dikecewakan oleh jaringan saat akhir tapi ia turut kecewa dengan keputusan pengadil yang membenarkan jaringan tersebut walaupun sebelum itu dengan jelas Theirry Henry telah menyentuh bola dengan tangan sebelum memberikan umpanan kepada William Gallas.




Ini merupakan kegagalan Ireland kedua berturut-turut setelah turut gagal dalam percubaan yang sama untuk layak ke pusingan akhir Piala Dunia 2006. Pastinya ianya mengecewakan bukan sahaja pasukan bolasepak Ireland malah pastinya juga seluruh warga Ireland.

Namun situasi ini wajar kita lihat dalam perspektif yang lebih luas, dimana dalam masyarakat menolak nilai moral dan meletakan matlamat mengharuskan cara atau kaedah. Thierry Henry tanpa rasa bersalah (disini), meletakan kesalahan kepada pengadil perlawanan. Pada asasnya betul pengadil yang mempunyai kata putus dan dari segi peraturan, jaringan itu sah bila ianya disahkan pengadil tapi dari segi moral ianya tetap salah.

Inilah akibat bilamana nilai moral dan akhlak ditolak ketepi dan hanya mementingkan kepentingan dunia semata.


Teringat juga saya, apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) Datuk Seri Nazri Aziz menyatakan VK Lingam "morally wrong but legally clean". (disini) Adakah negara kita juga sudah dijangkiti sindrom yang sama, membenarkan kesalahan moral asalkan ianya tidak menyalahi peraturan - peraturan yang manusia cipta sendiri.

Inilah antara kegagalan sistem sekular ciptaan manusia, yang mana akhirnya menyebabkan pertimbangan moral ditolak mentah-mentah, masa untuk kita mencorakan masa depan anak-anak kita masih ada, kita masih belum terlambat, namun kita harus bertindak segera sebelum segalanya menjadi bubur.

No comments: