Monday, November 16, 2009

PAS For All

PAS For All - PAS Untuk Semua, diperkenalkan pada tanggal 11 September 2007, dan kini slogan keramat ini melangkaui usia 2 tahun.

Slogan ini antara yang memberikan impak yang cukup besar pada PAS pada PRU 2008. Namun dalam meniti usia melebihi 2 tahun ternyata, penghayatannya jauh lebih sukar dari pelaksanaannya.

Selepas PAS bersama rakan Pakatan Rakyat mencatat keputusan yang memberansangkan pada PRU ke-12, cabaran untuk melaksanakan PAS For All dituntut rakyat. Harapan yang menggunung tinggi dipikul oleh PAS khususnya dalam membuktikan PAS Untuk Semua, tanpa mengira warna kulit, agama, fahaman politik, latar geografi dan sebagainya. Kerana harapan ini jugalah pelbagai komen dan teguran dalam pelbagai bentuk telah diberikan kepada parti yang menjadi harapan segenap masyarakat Malaysia.

Samada dalam bentuk teguran sopan mahupun yang kelihatan kurang adabnya, ianya manifestasi harapan pada PAS dan cerminan ingin melihat PAS benar-benar mampu memimpin perubahan dan seterusnya merealisasikan PAS for all.

Maka disinilah ahli dan para pimpinan PAS disegenap peringkat terpalit dengan perubahan harapan ini, dari sebuah parti pembangkan kepada parti harapan rakyat. Maka setiap inci penggerak dan pendokong PAS perlu bersedia menerima teguran dan cadangan dari pelbagai pihak sama ada dalam bentuk baik atau sebaliknya, samada teguran itu manis atau sepahit hempedu untuk diterima.

Bila dikatakan PAS untuk semua, maka semua orang berhak memberikan pandangan terhadap PAS, namun akhirnya pimpinan PAS jugalah yang bakal menentukan baik dan buruknya.

Saya yakin dan percaya dalam melalui saat pengalaman baru buat PAS ini, para pendokong PAS makin matang dan terbuka dalam menrima teguran serta kritikan samada dari kawan atau pun lawan, insyaAllah dengan kesediaan ini PAS akan terus dihormati dan disanjungi, bak kata pepatah ular menyusur akar takkan hilang bisanya ...


No comments: