Tuesday, October 20, 2009

PPSMI ke MBMMBI




Kementerian Pelajaran melalui Menterinya Tan Sri Muhyddin Yassin telah mengumumkan penamatan dasar PPSMI dan digantikan dengan dasar baru – Memartabatkan Bahasa Melayu, Meperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI). Alhamdulillah nampaknya gerit pekik serta rintihan rakyat selama ini kelihatan telah diberi perhatian oleh kerajaan.


Setelah pengumuman beberapa bulan lepas tentang penamatan dasar PPSMI paa 2012 kini kementerian hadir dengan sebuah lagi dasar baru berkaitan pembelajaran bahasa disekolah. Ini bukanlah kali pertama dasar pelajaran digubal dan ditukar, namun apa yang jauh lebih penting rakyat ingin meliha sejauh mana pelaksanaan dasar ini menguntungkan negara dan menyumbang kepada pembinaan jatidiri sebuah bangsa Malaysia.

Rangkaian-rangkaian susunan kata menarik mudah disusun bagi menarik perhatian rakayat namun pekasaannya yang menjadi ukuran. Bagi saya biarlah setiap pelaksaan dasar besar pendidikan negara dirujuk pada yang pakar dalam bidangnya.

Teringat saya ketika dasar PPSMI mula diperkenalkan dahulu, ketika itu saya masih menuntut di Univesiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Majoriti pensyarah khususnysa dari Fakulti Pendidikan kurang senang dengan pelaksaan, pelbagai seminar, forum dan kolokium dilaksanakan bagi membincangkan pelaksanaan PPSMI ini, namun semuanya “dibakul sampahkan” oleh pihak kerajaan. Dengarlah pandangan pihak yang punya kepakaran kerana hanya jauhari yang mengenal manikam.

Jangan kerana kepentingan beberapa koperat dan ahli politik tertentu nasib dan masa depan generasi muda kita dikorbankan.

Sepanjang saya pengamatan saya sudah terlalu banyak pelaksaan dasar pendidikan negara yang dilakukan secara semborono dan akhirnya selepas beberapa tahun ianya ditukar semula kepada keaadaan asal, semua ini pastinya akan mengorbankan beberapa generasi pelajar yang menjadi “tikus ujian”.

Saya mengharapkan kerajaan akan benar-benar serius dalam memperjuangkan masa depan negara, biarlah segala bentuk perubahan dirujuk pada yang pakar, janganlah nanti seperti tikur membaiki labu, entah siapa yang menjadi tikur tetapi yang pasti Malaysialah yang menjadi labunya ….

1 comment:

tajudin said...

Ya Allah, awat teruk beno bunyi MBMMBI, buat nyusah orang sebut la pulak...

BM dah lerr...