Friday, May 22, 2009

Rintihan pemandu teksi ....

Salam

Saya tertarik dengan laporan media pada 19 Mei yang lepas melibatkan pemandu teksi khususnya di LCCT.

Alhamdulillah sebenarnya kebelakangan ini, dengan skop kerja baru, saya berpeluang berinteraksi dengan lebih kerap dengan pemandu teksi, kerana kerap berulang-alik ke LCCT. Apa yang dinyatakan oleh Pak Menteri itu, memang itulah antata rungutan yang dilontarkan kepada saya oleh para pemandu teksi yang berulang-alik ke LCCT. Dan kebetulan 2 hari sebelum kenyataan Pak Menteri dikeluarkan saya juga sempat melayan keluhan si pemandu teksi berkaitan perkara yang sama, cumanya ada beberapa perkara yang saya kira cukup significant yang tidak disentuh oleh Pak Menteri.

Sebelum dipanjangkan cerita, pada saya kelompok pemandu teksi tidak wajar terus dikesampingkan dan dibuat sesuka hati, tanpa kepedulian yang wajar. Pertama mereka sebahagian kelompok yang menggerakan eknomi negara dan juga yang mencari rezeki halal tanpa mengambil jalan lain dalam mencari rezeki. Keduanya kalau takdak mereka susah juga saya hendak mencari rezeki ....

Antara pekara yang menjadi keluhan mereka ialah sistem permit diberikan melalui syarikat, malah di LCCT tiket yang dijual kepada penumpang juga melalui syarikat yang akan mengambil 10% daripada harga jualan tiket. Ditambha pula mereka kena bayar sekitar Rm50 SEHARI kepasa syarikat pemilik syarikat dan kereta.

Dalam perjalanan pulang tempoh hari, sempat juga la mencongak keuntungan hasil perjalanan menghantar saya pulang:-

Harga Tiket - RM 52.00
Potongan kepada konsesi tiket (10%) - RM5.20
Bayaran tol (termasuk dalama harga tiket) - RM6.00 (pergi balik)
Keuntungan kasar (Harga tiket - potongan konsesi - tol) = RM40.80

Ini tidak termasuk penggunaan gas, maknanya dalam trip ini, pemandu masih kekurangan beberapa ringgit untuk membayar sewa hariannya kepada pihak syarikat pemilik teksi (RM50 sehari). Sekiranya ikut kenyataan Pak Menteri, pemandu di LCCT secara purata boleh dapat sekitar 3 trip sehari, maknanya hanya 2 trip yang boleh digunakan untuk menampung belanja harian, satu trip lagi terpaksa digunakan untuk membayar sewa teksi.

Tidak dinyatakan pula untuk mendapatkan 3 trip itu berapa lama mereka terpaksa beratur menunggu, saya dimaklumkan ada pemandu teksi yang bekerja 24 jam sehari untuk beberapa hari - tidak balik kerumah semata-mata mencari rezki kerana terpaksa menunggu begitu lama.

Justeru saya sangat bersetuju pihak kementerian mengawal jumlah teksi di LCCT, namun saya juga percaya pihak kementerian juga perlu melihat peranan syarikat pemegang lesen, juga pemegang kaunter jualan tiket, adakah ianya benar-benar perlu atau sekadar menguntungkan pemilik syarikat berkenaan atas keringat dan air mata orang lain ....

InsyaAllah ada masa saya nak kongsi lagi antara luahan hati pada pemandu teksi ....

...................................................................................................................................................................


LPKP Beku Pemberian Permit Baru Teksi Di LCCT
SEPANG, 18 Mei (Bernama) -- Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) membekukan pemberian permit teksi baru di Terminal Pengangkutan Tambang Murah (LCCT) berkuat kuasa serta-merta manakala 1,512 permit teksi yang telah pun diluluskan sebelum ini, akan dikekalkan.Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata tindakan itu diambil ekoran aduan Persatuan Kebajikan Pemandu Teksi mengenai lambakan permit teksi yang menyebabkan pendapatan mereka berkurangan.Katanya lambakan permit itu menyebabkan pemandu teksi hanya boleh mendapat tiga trip satu hari dan ini tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan lain yang perlu ditanggung oleh pengusaha teksi itu."Saya telah mendengar rintihan mereka (pemandu teksi) dan saya putuskan bahawa pemberian permit hendaklah dibekukan, dan akan dikekalkan kepada jumlah 1,512 sahaja."Kalau pun nanti berlaku kekurangan daripada jumlah itu atas sebab-sebab tertentu, kita akan ganti semula tapi masih dalam had 1,512 permit juga," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis interaksi bersama pemandu teksi, pengusaha teksi serta pengusaha perkhidmatan awam di Terminal LCCT di sini hari ini.Mohamed Nazri berkata ketika perjumpaan itu, beliau dimaklumkan sekiranya tidak berlaku masalah lambakan permit, pemandu teksi boleh mendapat empat trip sehari, yang akan memberikan pendapatan lebihan supaya mereka boleh menampung perbelanjaan sampingan termasuk kos penyelenggaraan kenderaan.Dalam perjumpaan itu, beliau turut mengingatkan pemandu dan pengusaha teksi serta perkhidmatan awam yang lain, supaya memberikan perkhidmatan yang baik kepada penumpang atau pengguna Terminal LCCT memandangkan kemasukan mereka menjangkau 30,000 pengguna sehari."Jangan kita menjaga golongan minoriti sahaja dan akhirnya kita rugi 30,000 pengguna atau penumpang di terminal LCCT. Keutamaan adalah memberikan perkhidmatan terbaik kepada penumpang yang menggunakan terminal itu. Itu target kita," katanya.Selain itu, Mohamed Nazri meminta supaya LPKP mengambil tindakan segera membetulkan ketidakseimbangan tambang harga antara perjalanan teksi dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Kuala Lumpur dan dari LCCT ke Kuala Lumpur."Saya minta supaya LPKP perbetulkan perbezaan itu supaya ia akan menunjukkan tambang yang adil kepada pemandu-pemandu teksi dari LCCT ke Kuala Lumpur yang 13km lebih jauh dari KLIA," katanya.Beliau difahamkan jumlah tambang dari KLIA ke Kuala Lumpur adalah RM67 manakala dari LCCT ke Kuala Lumpur pula RM61.Sementara itu, Mohamed Nazri juga akan mengadakan perjumpaan dengan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat dan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dengan segera untuk membincangkan isu 'ulat' teksi yang masih dibangkitkan oleh pemandu dan pengusaha teksi di KLIA serta LCCT.Katanya ada cadangan supaya diadakan sekatan jalan raya di jalan keluar terminal LCCT dan KLIA, bagi membolehkan penahanan dan siasatan dijalankan sekiranya terdapat teksi 'ulat' yang membawa penumpang."Dengan cara itu, kita dapat menghalang aktiviti 'ulat' teksi itu. Pihak saya hanya boleh menguatkuasakan syarat pemberian permit di mana sekiranya mereka tertangkap, pemandu atau pengusaha terlibat dikehendaki menghantar surat tunjuk sebab. Sekiranya gagal, LPKP akan batalkan terus permit mereka," katanya.-- BERNAMA

Saturday, May 16, 2009

Selsema Babi




Salam.
Bila selsema babi org sibuk nak tukar nama, katanya menjejaskan industri babi, tapi masa dulu sibuk selsema burung tak pulak ada cadangan nak tukar nama.... kenapa ye??

Monday, May 11, 2009

Sijil bukan syarat berjuang

Salam

Sabtu lepas saya sempat berbual-bual sambil makan bersama teman seperjuangan. Dalam berkongsi pengalaman hidup masing-masing, timbul kisah salah seorang sahabat ini sebenarnya tidak berapa "berjaya" ketika melalui alam persekolahan... katanya sekadar SAP.

Sejak berkenalan dengannya, saya sentiasa hormat dan menyanjungi beliau dengan kesungguhan dalam kerja-kerja dakwah serta kebijaksaan yang beliau tampilan, sedikit pun tak menyangkan beliau punya pengalaman yang hidup yang berbeza. Namun saya yakin dan percaya pasti ada faktor lain yang menyumbang kepada pemcapaiannya semasa dialam persekolahan ...

Namun itu bukan persoalanya, cuma ketika itu saya terfikir anugerah kefahaman tentang agama dan perjuangan ini merupakan kurniaan Allah SWT kepada hamba yang dia kasihi, sebagaimana mafhum firman Allah "Barangsiapa yang dimahukan kebaikan keatasnya, maka dia diberikan kefahaman agama ..."

Kesungguhan dan iltizam dalam perjuangan ini tidak memsyaratkan kelulusan yang tinggi, samada dalam jurusan profesional mahupun bidang agama, namun ianya adalah pilihan Allah, kurniaan Allah.

Pengalaman dan sejarah telah membuktikan ramai yang punya kelulusan tinggi juga enggan menyinsing lengan turun ke medan dakwah, masih merasa selesa dengan tiupan hawa dingin yang "mendamaikan". Tapi sejarah juga telah mencatatkan ramai aktivis tegar dakwah yang gigih menekuni usaha dakwah, tanpa pula mengabaikan pengajian untuk mendalami agama - belajar sambil bekerja (dakwah) berasal dari insan biasa tanpa kululusan formal dibidang agama.

Maka marilah kita sama-sama berdoa agar kita senantiasa ditakdirkan Allah untuk terus berada dalam gerak kerja dakwah ini tanpa mengira jumlah banyak atau sedikit, tanpa menghiraukan kritik dan celaan. Kepada sahabat saya ini, saya sentiasa mendoakan agar beliau terus istiqamah dalam perjuangan dan sentiasa dimurahkan rezeki ....

Sunday, May 10, 2009

Selamat Hari Ibu 2

http://www.youtube.com/watch?v=vvOIkNskrOU&feature=related

Selamat Hari Ibu

Salam

Hari ini merupakan sambutan hari ibu, dalam kesempatan ini saya juga ingin mengucapkan selamat hari ibu buat mama tersayang yang tidak pernah jemu menabur kasih sayang ... terima kasih atas doa dan restu ....

Tak lupa juga kepada isteri tersayang yang menjadi ibu kepada 3 org putera/puteri kami, juga tidak pernah lekang menabur kasih pada seluruh isi keluarga .....

Inilah keistimewaan kurniaan Allah kepada manusia khususnya wanita, sebab itu dikatakan nikmat dunia terbaik adalah wanita solehah yang pastinya menyejukan mata dan hati sang suami dan anak2 ....

Pada kaum adam pastinya ada seorang insan bernama wanita yang bermakna dalam hidup anda, syukurilah dan hargailah sebelum terlambat .....

Akhirnya, pastinya penghargaan ini bukan terhenti sekadar sambutan hari ibu, ianya pasti diteruskan bukan sekadar didunia sahaja, namun pastinya diharapkan ianya terus berkekalan hingga kesyurga nanti ....

Terima kasih mama atas segalanya ...
Terima kasih isteriku atas segalanya ....