Friday, May 22, 2009

Rintihan pemandu teksi ....

Salam

Saya tertarik dengan laporan media pada 19 Mei yang lepas melibatkan pemandu teksi khususnya di LCCT.

Alhamdulillah sebenarnya kebelakangan ini, dengan skop kerja baru, saya berpeluang berinteraksi dengan lebih kerap dengan pemandu teksi, kerana kerap berulang-alik ke LCCT. Apa yang dinyatakan oleh Pak Menteri itu, memang itulah antata rungutan yang dilontarkan kepada saya oleh para pemandu teksi yang berulang-alik ke LCCT. Dan kebetulan 2 hari sebelum kenyataan Pak Menteri dikeluarkan saya juga sempat melayan keluhan si pemandu teksi berkaitan perkara yang sama, cumanya ada beberapa perkara yang saya kira cukup significant yang tidak disentuh oleh Pak Menteri.

Sebelum dipanjangkan cerita, pada saya kelompok pemandu teksi tidak wajar terus dikesampingkan dan dibuat sesuka hati, tanpa kepedulian yang wajar. Pertama mereka sebahagian kelompok yang menggerakan eknomi negara dan juga yang mencari rezeki halal tanpa mengambil jalan lain dalam mencari rezeki. Keduanya kalau takdak mereka susah juga saya hendak mencari rezeki ....

Antara pekara yang menjadi keluhan mereka ialah sistem permit diberikan melalui syarikat, malah di LCCT tiket yang dijual kepada penumpang juga melalui syarikat yang akan mengambil 10% daripada harga jualan tiket. Ditambha pula mereka kena bayar sekitar Rm50 SEHARI kepasa syarikat pemilik syarikat dan kereta.

Dalam perjalanan pulang tempoh hari, sempat juga la mencongak keuntungan hasil perjalanan menghantar saya pulang:-

Harga Tiket - RM 52.00
Potongan kepada konsesi tiket (10%) - RM5.20
Bayaran tol (termasuk dalama harga tiket) - RM6.00 (pergi balik)
Keuntungan kasar (Harga tiket - potongan konsesi - tol) = RM40.80

Ini tidak termasuk penggunaan gas, maknanya dalam trip ini, pemandu masih kekurangan beberapa ringgit untuk membayar sewa hariannya kepada pihak syarikat pemilik teksi (RM50 sehari). Sekiranya ikut kenyataan Pak Menteri, pemandu di LCCT secara purata boleh dapat sekitar 3 trip sehari, maknanya hanya 2 trip yang boleh digunakan untuk menampung belanja harian, satu trip lagi terpaksa digunakan untuk membayar sewa teksi.

Tidak dinyatakan pula untuk mendapatkan 3 trip itu berapa lama mereka terpaksa beratur menunggu, saya dimaklumkan ada pemandu teksi yang bekerja 24 jam sehari untuk beberapa hari - tidak balik kerumah semata-mata mencari rezki kerana terpaksa menunggu begitu lama.

Justeru saya sangat bersetuju pihak kementerian mengawal jumlah teksi di LCCT, namun saya juga percaya pihak kementerian juga perlu melihat peranan syarikat pemegang lesen, juga pemegang kaunter jualan tiket, adakah ianya benar-benar perlu atau sekadar menguntungkan pemilik syarikat berkenaan atas keringat dan air mata orang lain ....

InsyaAllah ada masa saya nak kongsi lagi antara luahan hati pada pemandu teksi ....

...................................................................................................................................................................


LPKP Beku Pemberian Permit Baru Teksi Di LCCT
SEPANG, 18 Mei (Bernama) -- Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) membekukan pemberian permit teksi baru di Terminal Pengangkutan Tambang Murah (LCCT) berkuat kuasa serta-merta manakala 1,512 permit teksi yang telah pun diluluskan sebelum ini, akan dikekalkan.Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata tindakan itu diambil ekoran aduan Persatuan Kebajikan Pemandu Teksi mengenai lambakan permit teksi yang menyebabkan pendapatan mereka berkurangan.Katanya lambakan permit itu menyebabkan pemandu teksi hanya boleh mendapat tiga trip satu hari dan ini tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan lain yang perlu ditanggung oleh pengusaha teksi itu."Saya telah mendengar rintihan mereka (pemandu teksi) dan saya putuskan bahawa pemberian permit hendaklah dibekukan, dan akan dikekalkan kepada jumlah 1,512 sahaja."Kalau pun nanti berlaku kekurangan daripada jumlah itu atas sebab-sebab tertentu, kita akan ganti semula tapi masih dalam had 1,512 permit juga," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis interaksi bersama pemandu teksi, pengusaha teksi serta pengusaha perkhidmatan awam di Terminal LCCT di sini hari ini.Mohamed Nazri berkata ketika perjumpaan itu, beliau dimaklumkan sekiranya tidak berlaku masalah lambakan permit, pemandu teksi boleh mendapat empat trip sehari, yang akan memberikan pendapatan lebihan supaya mereka boleh menampung perbelanjaan sampingan termasuk kos penyelenggaraan kenderaan.Dalam perjumpaan itu, beliau turut mengingatkan pemandu dan pengusaha teksi serta perkhidmatan awam yang lain, supaya memberikan perkhidmatan yang baik kepada penumpang atau pengguna Terminal LCCT memandangkan kemasukan mereka menjangkau 30,000 pengguna sehari."Jangan kita menjaga golongan minoriti sahaja dan akhirnya kita rugi 30,000 pengguna atau penumpang di terminal LCCT. Keutamaan adalah memberikan perkhidmatan terbaik kepada penumpang yang menggunakan terminal itu. Itu target kita," katanya.Selain itu, Mohamed Nazri meminta supaya LPKP mengambil tindakan segera membetulkan ketidakseimbangan tambang harga antara perjalanan teksi dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Kuala Lumpur dan dari LCCT ke Kuala Lumpur."Saya minta supaya LPKP perbetulkan perbezaan itu supaya ia akan menunjukkan tambang yang adil kepada pemandu-pemandu teksi dari LCCT ke Kuala Lumpur yang 13km lebih jauh dari KLIA," katanya.Beliau difahamkan jumlah tambang dari KLIA ke Kuala Lumpur adalah RM67 manakala dari LCCT ke Kuala Lumpur pula RM61.Sementara itu, Mohamed Nazri juga akan mengadakan perjumpaan dengan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat dan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dengan segera untuk membincangkan isu 'ulat' teksi yang masih dibangkitkan oleh pemandu dan pengusaha teksi di KLIA serta LCCT.Katanya ada cadangan supaya diadakan sekatan jalan raya di jalan keluar terminal LCCT dan KLIA, bagi membolehkan penahanan dan siasatan dijalankan sekiranya terdapat teksi 'ulat' yang membawa penumpang."Dengan cara itu, kita dapat menghalang aktiviti 'ulat' teksi itu. Pihak saya hanya boleh menguatkuasakan syarat pemberian permit di mana sekiranya mereka tertangkap, pemandu atau pengusaha terlibat dikehendaki menghantar surat tunjuk sebab. Sekiranya gagal, LPKP akan batalkan terus permit mereka," katanya.-- BERNAMA

No comments: