Monday, May 11, 2009

Sijil bukan syarat berjuang

Salam

Sabtu lepas saya sempat berbual-bual sambil makan bersama teman seperjuangan. Dalam berkongsi pengalaman hidup masing-masing, timbul kisah salah seorang sahabat ini sebenarnya tidak berapa "berjaya" ketika melalui alam persekolahan... katanya sekadar SAP.

Sejak berkenalan dengannya, saya sentiasa hormat dan menyanjungi beliau dengan kesungguhan dalam kerja-kerja dakwah serta kebijaksaan yang beliau tampilan, sedikit pun tak menyangkan beliau punya pengalaman yang hidup yang berbeza. Namun saya yakin dan percaya pasti ada faktor lain yang menyumbang kepada pemcapaiannya semasa dialam persekolahan ...

Namun itu bukan persoalanya, cuma ketika itu saya terfikir anugerah kefahaman tentang agama dan perjuangan ini merupakan kurniaan Allah SWT kepada hamba yang dia kasihi, sebagaimana mafhum firman Allah "Barangsiapa yang dimahukan kebaikan keatasnya, maka dia diberikan kefahaman agama ..."

Kesungguhan dan iltizam dalam perjuangan ini tidak memsyaratkan kelulusan yang tinggi, samada dalam jurusan profesional mahupun bidang agama, namun ianya adalah pilihan Allah, kurniaan Allah.

Pengalaman dan sejarah telah membuktikan ramai yang punya kelulusan tinggi juga enggan menyinsing lengan turun ke medan dakwah, masih merasa selesa dengan tiupan hawa dingin yang "mendamaikan". Tapi sejarah juga telah mencatatkan ramai aktivis tegar dakwah yang gigih menekuni usaha dakwah, tanpa pula mengabaikan pengajian untuk mendalami agama - belajar sambil bekerja (dakwah) berasal dari insan biasa tanpa kululusan formal dibidang agama.

Maka marilah kita sama-sama berdoa agar kita senantiasa ditakdirkan Allah untuk terus berada dalam gerak kerja dakwah ini tanpa mengira jumlah banyak atau sedikit, tanpa menghiraukan kritik dan celaan. Kepada sahabat saya ini, saya sentiasa mendoakan agar beliau terus istiqamah dalam perjuangan dan sentiasa dimurahkan rezeki ....

No comments: