Wednesday, July 15, 2009

Pemandu teksi lagi ...


Salam

Pada bulan Mei yang lepas, saya ada menulis berkaitan pemandu teksi, nampaknya pemandu teksi antara golongan yang bertuah kerana antara yang diraikan dalam senarai hadiah pemberian perdana menteri (PM) dalam sambutan 100 hari pemerintahannya.




Terpulanglah sekiranya ada yang mengatakan ianya sebahagian dari gula-gula MU (Manik Urai), namun yang baik tetap harus diberikan kreadit. Namun akhirnya ianya berbalik juga kepada pelaksanaan, ianya perlu telus dan adil. Harapnya dalam proses permohonan permit persendirian teksi nanti tidak perlulah mendapatkan pengesahan dari ketua Umno cawangan atau bahagian, atau diminta isi borang Umno dahulu. Harapnya zaman dah berubah, dunia dah maju – Umno dan konco-konconya juga perlu berubah.

Apapun dalam tulisan saya yang lepas, saya ada menulis berkaitan ada pemandu teksi yang kerja 48 jam dan baru pulang ke rumah untuk berehat selepas beberapa hari bekerja. Ketika itu saya hanya mendengar dari cerita orang, namun dalam minggu lepas saya ditakdirkan bertemu sendiri dengan pemandu teksi yang bekerja terus selama tiga hari dan selepas tiga hari baru akan balik ke rumah, kemudian akan bekerja lagi tiga hari.

Kesempatan bertemu sendiri ini, membuktikan cerita saya dengar sebelum ini benar-benar berlaku. Akibat tekanan hidup, bayaran bulanan teksi kepada syarikat pemegang permit dan pemilik teksi yang sangat tinggi, potongan komisen kepada syarikat pengurus teksi di LCCT, kos pembaikan dan operasi teksi yang tinggi menyumbang kepada paa pemandu teksi terpaksa bekerja 36 jam atau 48 jam tanpa henti.

Semasa saya menaiki teksi ini, saya dapat saksikan keletihan pada wajah pemandu teksi ini, yang saya kira sekitar usia lewat 40an atau awal 50an, dalam usia begini masih lagi perlu mengagahkan diri bekerja begitu kuat.

Perbualan kami bermula bila saya bertanya “Lepas hantar saya balik terus ke Pakcik?”. Dia menjawap balik la (ketika itu jam sudah melebihi 11mlm), mlm ini tak kerja kuat, balik rehat. Saya pun bertanya “ Kerja tuan tu macamana Pakcik?”

Pakcik tu menceritakan kerja kuat maksudnya tidur di LCCT sementara menunggu kapal terbang sampai, tak balik rumah untuk 2-3 hari, bekerja berterusan.

Kesian saya melihat wajah pakcik teksi ni. Letih, risau pun ada, ye la orang mengantuk bawa keretak.

Kesan daripada tekanan hidup ini, beberapa kesan semerta yang mungkin berlaku:

1. Masa bersama keluarga tepaksa digadaikan – hasilnya instuitusi keluarga goyah
2. Boleh menambahkan kemalangan, bila bawa dalam keadaan letih

Semoga dengan kewujudan semula permit persendirian ini, sedikit sebanyak dapat memudahkan dan meringankan beban para pemandu teksi, harapnya ianya tidak terhad kepada 3 ribu sahaja tetapi diberikan terus pada semua pemandu yang sedia ada……

No comments: