Saturday, June 27, 2009

Negeri Berkebajikan - Cuti Bersalin 3 Bulan

Salam.

Dalam salah satu manifesto Barisan Alternatif (BA) Selangor (sebelum PRU-13 dikenali sebagai BA, hanya selepas 8 March 2008, Paktan Rakyat ditubuhkan) adalah untuk memberikan cuti bersalin 3 bulan.

Alhamdulillah dalam sambutan setahun pemerintahan PR di Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor telah membuat pengumuman untuk memberikan cuti bersalin 3 bulan kepada kakitangan kerajaan.

Nampaknya PR terus mendahului dalam perkara-perkara kebajikan rakyat ini, saya kira keputusan memberikan cuti bersalin 3 bulan ini tidak ditentang oleh mana-mana insan rasional. Bagaimanapun ianya pilihan bukan suatu paksaan, sekiranya ada yang enggan mengambilnya, itu terpulang.

PAS pula sejak dahulu lagi telah menerajui langkah-langkah kebajikan kepada rakyat, antaranya pelaksanaan bekerja 5 hari seminggu di Kelantan, pada awalnya kerajaan persekutuan ketika itu hebat menentang dengan pelbagai tuduhan - pemalas, tidak produktif dan sebagainya. Namun hakikatnya hari ini semua pihak seolah-olah menyokong langkah bijak ini, pihak kerajaan persekutuan telah menerima pelaksanaannya walaupun pada awalnya terpaksa melaksanaankan secara beransur-ansur, malah pihak swasta juga majoritinya telah menerima langkah ini.

Begitu juga pemberian cuti 2 bulan, juga dimulakan di Kelantan dan pelbagai lagi tindakan yang mengutamakan kebajikan rakyat.

Isteri kesayangan saya, cukup bertuah kerana menjadi antara batch awal memiliki kelebihan ini, pada awalnya ramai juga yang sangsi dan mencadangkan agar ianya tidak diambil sebagai pilihan. Dengan pelbagai kekeliruan (mungkin sebab ianya baru), dari segi pembayaran gaji, potognan pencen dan sebagainya.

Hari ini, setelah menyemak akaun bank isteri, jumlah gaji sebagaimana yang dijanjikan oleh kerajaan Selangor telah masuk sebagaimana gaji biasa ke dalam akaun bank, maknanya gaji cuti bulan ketiga. Alhamdulillah ianya terlaksana sebagaimana yang telah dijanjikan.

Kepada rakyat negeri Selangor, syukur kepada Allah kerana kita punya pemimpin yang prihatin akan kebajikan rakyat, dalam keadaan tekanan yang amat hebat kepada negeri-negeri pimpinan pakatan rakyat (PR), pimpinan-pimpinan negeri-negeri PR ini masih mencari ruang untuk menbabur bakti kepada rakyat. Di Selangor, pelbagai skim telah dilaksanakan antaranya Skim Warga Emas, Skim TAWAS dan sebagainya .....

Moga Allah terus berikan kekuatan pada mereka untuk memimpin kita dengan sebaik mungkin ....

Salam

No comments: