Tuesday, April 21, 2009

Masjid Jamek Miri (Masjid Lama)

Alhamdulillah peluang mengembara ke Miri kali nie disulami dengan suatu pengalaman baru. Kebetulan hotel yang ana duduki betul-betul berhadapan dengan Masjid Jamek Miri (Masjid Lama) - maknanya ada la masjid baru.

Agak pelik bila persekitaran masjid nie penuh dengan pejabat dan juga kedai-kedai, tak nampak pula ada perumahan atau kampung, cuma ada sekolah agama dlm perkarangan masjid. Bila berbual dengan iman masjid, Ust Ridhuan katanya dulu memang ada perumahan / kampung melayu berdekatan masjid tapi akibat dek arus pembangunan penempatan org Islam nie terus ditolak oleh tsunami pemodenan ke pinggiran kota, akibatnya jemaah di masjid ni hanya bergantung pada org luar (mungkin seperti aku), yg singgah untuk solat.

Situasi ini jelas mengimbau situasi di tempat kelahiran ku di Pulau Mutiara, akibat kerakusan pembangunan dan kelemahan perancangan pemerintah / kerajaan, ada masjid yg seakan terpaksa ditutup akibat tiada lagi kariah yg tinggal berdekatan. Masyarakat Islam terpaksa ditolak ke pinggiran kota ataupun ke tanah seberang (bukan Indon tapi seberang perai) kesan dari pelbagai faktor.

Yang pastinya sekiranya kita telusuri sejarah masjid-masjid (lama) ini adalah lambang wujudnya perkampungan masyarakat Islam disesuatu tempat pada masa dulu, org dulu2 tak membina masjid di tempat yg takdak penempatan ....

w'salam

No comments: