Wednesday, May 11, 2005

apa yg dicari?

assalamualaikum.

dalam sehari dua nie perbincangan asyik berkenaan dengan keadilan gender. dunia makin keliru, sama ke wanita dan lelaki nie?

Malaysia pun dengan bangganya mengorak langkah untuk tampil sebagai pembela kaum hawa ini dengan kapasiti sebagai pengerusi NAM. apa yg nak diperjuangkan?

teringat semasa di alam kampus, ada pihak universiti-universiti tempatan anjurkan seminar kecelaruan gender kat port dickson. masa tu memang la bincang berkenaan kaum yg terkeliru nak masuk gender mana, tapi mungkin ada pihak yg terkeliru dengan hak gender pula.

saya tertarik dengan satu tulisan, wanita ni Allah muliakan dengan pelbagai cara. Namun apasal la pulak yang nak sama dengan lelaki. Mengapa diletakkan bench mark tu lelaki? Adakah dengan boleh melakukan semua benda yang lelaki buat kaum hawa akan jadi mulia?

Dimanakah bench mark kemuliaan dan hak yang dituntut. Adakah bench mark Allah yg kita pakai atau bench mark akal logik kita sahaja.

Satu ketika dulu, kat eropah para pekerja wanita kat satu lombong arang batu menuntut hak yang sama mcm kaum lelaki, bila masa berehat boleh buka baju pasal nak hilangkan kepanasan badan. Adakah dengan mendapat equlity gender ini golongan pekerja ni menjadi mulia?

Maka jadikanlah bench mark Allah sebagai ukuran. Kaum hawa Allah muliakan dengan boleh mengandungkan zuriat, Allah letakan pula ketaatan si anak lebih utama pada si iu, muliakan?

Seperkara lagi, dalam melaungkan hak wanita ini, kekadang kita juga terlupa masyarakat kapitalis acap kali mengekslpoit keduukan kaum hawa ni. Mengapa nak ekploitasikan wanita dalam iklan dan rancangan TV, muliakah kaum wanita dengan cara begini?

Maka kemuliaan dan keadilan hak yang bagaimana hendak dituntut .. tepuk dada tanyalah iman ..

No comments: